fredag 5 mars 2010

Utvärdera mera!

I Göteborg har jag motionerat om utvärdering i skolan av bland annat undervisningen. Detta skapar debatt Jag återger här ett svar , som jag ger på ett mail. Mitt svar i grön färg stil och frågan i tunn skrift. Jag utlämnar namn på den frågande. min vän och kollega Helen Odenjung bloggar i samma ämne , som också GP har skrivit om. Läsockså http://centerpartiet.net/tag/skola/
Bäste Anders Flanking
Hej!
Med anledning av din populistiska motion om ökat elevinflytande i utvärdering av undervisning (=betygssättning av lärare) skulle jag gärna vilja att du besvarade följande frågor. Tack.

Ja du skall gärna få svar.Sedan är det så att en motionen inte beskriver detaljer utan ger en principiell vägledning. Populism får stå för dig. Detta är en motion , som gärna vantolkas. Vill man vara populist skall man nog välja något annat områdeoch man skall nog inte skriva en motion som mest berör en grupp som inte har rösträtt. Min motion bygger på en övertygelse om att kvalitetsutveckling bygger på att de som får del av en tjänst har en möjlighet att ge feed-back. Detta har till exempel fungerat i Försvaret under ca 25-30 års tid. Om jag lämnar in bilen på en bilverkstad , så skall jag utvärdera arbetet. På väldigt många arbetsplatser sysslar man med utvärdering. Konstigare är det inte. Ibland undrar jag vad en del blir så rädda för. Jag anser också att våra skolledare har för lite tid för att fungera som pedagogiska ledare och följa verksamheten i klassrummen.Att undervisa våra barn och ungdomar är ett av de finaste förtroenden, som man kan få. Då är det också viktigt att man på olika sätt visar förtroende för och lyssnar på dem, som är huvudpersoner för skolans uppdrag . Elever är inte experter på pedagogik lika lite som jag är expert på olika enkäter, som jag förväntas besvara för att kvalitetsutveckla tjänster och produkter. Däremot kan man ha värdefulla synpunkter, som kan leda till positiv utveckling av en verksamhet.Dessutom tror jag att årskurs 7 kan vara en lämplig årskurs att börja med utvärdering i.
Vem utformar det frågeformulär som eleven ska fylla i?

Detta formulär skall givetvis kunna tas fram kommungemensamt av personer som kan utvärdering och skolans verksamhet.
Hur väljs frågorna ut och hur formuleras de?

Min motion handlar om att se möjligheten till att utvärdera. Detaljer för utformning skall en sådan beredning ge svar på.Motionen beskriver inte i detalj hur det skalll se ut. Det finns det sakkunniga, som kan bättre.
Vilken information får eleverna om syftet med utvärderingen?

Detta är ett sätt att lära ungdomar att ge konstruktiv och saklig kritik. Med andra ord skall man få en grundlig genomgång om syfte och användning av detta instrument.
Hur behandlas argumenta ad hominem, dvs. personangrepp?

Som personangrepp och osaklig kritik skall behandlas. De förtjänar inte att tas på allvar och skall inte påverka utvärderingen. Personangrepp är ett problem, som växer inom olika områden oavsett det är i arbetsliv, bloggosfär osv. Jag tror att det bästa sättet att motverka den typen av angrepp är att diskutera etik i samband med utvärderingen likaväl som i andra sammanhang. Hur vi behandlar varandra oavsett vi skriver ett mail till någon, talar med varandra eller uppträder i skolan är i sig angeläget att resonera om.
Vem sammanställer svaren?

Man kan tänka sig att skolledningen gör detta.Men det är en fråga som man får avgöra vid ett eventuelt beslut om att genomföra utvärderingar.
Hur används svaren?

I skolans kvalitetsarbete för att kunna förbättra undervisning, förhållanden i klassrum och skola.
Jag har redan satt betyg på din motion och jag tror du kan gissa vilket det är.Du får sätta vilket betyg du vill, men jag har svårt att förstå vad en del är så rädda för. Utvärdering är en del i kvalitetsutveckling. Det tillämpas på många områden i samhället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar