I Sydsvenskan i lördags skriver man om partiernas pengar och valbudgetar. Trots att Centerpartiet har en stor förmögenhet, som byggdes upp av tidigare skickliga tidningsentrepenörer som gjorde dessa centertidningar attraktiva att köpa, så krävs mer än det.Socialdemokraterna hade kunnat haft ett liknande läge med sin stora tidningskoncern. Den gick istället i botten. Där har man istället LO:s starka stöd att luta sig mot.
Centerpartiets styrka sitter inte i dess förmögenhet utan i dess medlemmar och förtroendevalda. Det är de som gör valrörelsen . Man vinner inte val med pengar.
I artikeln eller krönikan i Sydsvenskan kan man få känslan av att C.s pengar tog in TV reklamen i den politiska marknadsföringen . En del hävdar att partier med gott om pengar driver fram TV reklam. Sanningen är den att Centerpartiet var det sista allianspartiet att bestämma sig för TV reklam i EP valrörelsen. Först ut var Kd. Så det där resonemanget håller inte. Dessutom blir mp:s resonemang om att TV reklamen skulle vara skadlig konstig då vi under många år har haft tidningsreklam och även under senare år radioreklam. Skulle TVreklam vara fulare än annan reklam? Jag ser snarare detta som ett uttryck för ett liberalare samhälle med ökad mångfald av medier.
Till sist -C har en stor valbudget, som man redovisar öppet. Näst störst om man skall tro tidningens grafik. Däremot måste man då vara medveten om att partierna kan ha olika sätt att finansiera sina valkostnader. För Centerpartiets del, som har svaga storstadsdistrikt ,där däremot stora delar av befolkningen finns , krävs att partiet centralt stöttar upp valrörelsen i dessa områden. Dessa distrikt är i sig ekonomiskt svaga att själva driva stora annonskampanjer mm.Det är viktigt att man också ser bakom staplarna i tidningens grafik. Centerpartiet är glad över sin ekonomiska sits, men sitter inte still och nöjer sig med detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar