tisdag 2 december 2008

Skandal i skolhälsovården

Läser idag i Svd om Hovsjöskolan i Södertälje. Skandalöst eftersatt skolhälsovård. Även om det inte ser likadant ut överallt så är det helt klart att elevhälsovården på många platser varit en budgetregulator. Jag sitter själv med i kommunfullmäktige i Göteborg. Jag kan intyga att det i vissa stadsdelar i Göteborg är så att eleverna inte träffar en skolsköterska mer än i bästa fall två av veckans fem skoldagar och ibland bara en dag. Tillgången till skolläkare är ett annat problem. Samtidigt ser vi att ungdomars hälsa är en fråga, som borde få mer uppmärksamhet. Jag är allvarligt bekymrad. För egen del har jag vid flera tillfällen lyft frågan i kommunfullmäktige, men det känns segt. VI BEHÖVER EN SERIÖS DEBATT OM UNGDOMARS HÄLSA: Det är detta som vi menar är en del av kramarna när vi talar om mer ramar och kramar i skolan. Ibland känner jag dåligt samvete för de år på 90-talet då jag var kommunalråd i Skövde. Det var under den tiden , som kommunerna kämpade med dålig ekonomi och bland annat försökte spara på bland annat detta. Dumt och kortsiktigt var det. Låt oss nu rätta till det som blev fel innan det är för sent.

1 kommentar:

  1. Att det inte finns sjuksköterskor och skolläkare ute på våra skolor är en tragedi i sig.

    Men att våra barn får mat ifrån centralkök och sedan detta skräp levererat till uppvärmningskök är en mångt mucket större tragedig idag.

    Alla skolor, förskolor m.m.
    Ska ha ett riktigt kök med personal som lagar mat på plats.
    Och maten blir inte dyrare, snarare tvärtom. Defenetivt tvärtom i våra stor städer med dom total leverantörer som finns idag inom livsmedel.

    Har tjatat mig blå om detta sedan mina barn gick i skolan ( dom är 21 och 23 idag ), samt det faktum att jag arbetat med livsmedel hela mitt arbetsliv.
    Jag har sett allt ifrån insidan så att säga.

    SvaraRadera