fredag 29 augusti 2008

Change

Forst som du ser skriver jag pa en amerikansk dator utan vara sista bokstaver. Beklagar.
Change- forandring var dagens ord. Barack Obama skulle valjas. Hans nominering skedde pa en arena med 74000 deltagare istallet for det vanliga i en konventssaal. Bara detta var historiskt. Och trot om du villl - det var nastan fullsatt. Obama kom in pa den upplysta scenen kl 8. Stamningen var magisk och overvaldigande. Erik Ullenhag fran folkpartiet och jag satt tillsammans och fick sola oss ett par timmar innan huvudnumret Obamas intag kom. Talet andades som bara han har lyckats gora optimism- en kansla av nu eller aldrig. Temat var till stor del sociala forbattringar, patriotism och en varld i fred.
Tank vad mycket forvantningar som finns- hoppas han vinner. Stora grupper satter sitt hopp till honom.
Det enda som bekymrar mig ar att man under det har konventet har lagt sa mycket vikt att tala om jobb som lamnar USA och att de skall tillbaks. med andra ord protektionism istallet for frihandel. Jag skulle onska att man sag mer av nyttan i konkurrens och det som kommer av globaliseringen. Med protektionism stannar varldsekonomin . Hoppas att Obama nyanserar detta innan han svar presidenteden- och det hoppas och tror jag han far gora, men valet blir nog jamnt.
Obama kommer att under hela kampanjen tvingas bevisa sin patriotism, sin ledarformaga. Talet skulle ta dod pa farhagorna. Av jublet att doma gjorde han det, men for att det skall halla utanfor arenan kravs nog annu mer.
Tack for att du har orkat lasa dagens blogginlagg trots att prickarna saknades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar