söndag 5 oktober 2008

Mc Cain vs Obama

Mc Cain en hedersman och Palin en katastrof

Det har gått en tid sedan jag var på Demokraternas konvent. Nu försöker jag följa det hela via CNN och Time förutom svenska media. Som jag tidigare har skrivit hoppas jag som grön sociallberal på Obama. Fick förresten hans självbiografi i födelsedagspresent i helgen. Just nu läser jag Hans Bergströms utomordentliga biografi över John McCain. Bilden av en hedersman bekräftas. Mc Cain skulle trots sin omdiskuterade ålder kunna bli en förträfflig president. Det är inte åldern, som diskvalificerar honom i mina ögon utan sällskapet. Vicepresidentskandidaten Palin är en katastrof. Hon är skickligt duperande, men med en världsbild som chockerar.Detta bekräftades när man tittade på Vicepresidentsdebatten i torsdags natt. Hennes präktighet stinker. Som troende skäms jag. Just vetskapen om att hon är ett hjärtslag från Vita Huset oroar. Att Mc Cain skulle vara för gammal kan jämföras med andra stora ledare som Churchill, Adenauer och t.om. Reagan även om inte han var min favorit. Dessa statsmän lutade sig mot sin erfarenhet och klokskap. För oss svenskar med vår extrema åldersdiskriminering kan nog åldersargumentet väga tyngre än i andra länder. Har man däremot förmånen, som jag har, att få arbeta med 70+ are som Solveig Ternström och Lennart Levi så vet man att både energi, framtidstro och kapacitet inte är bundna till ålder.

Läs Bergström

Mc Cain har en hedervärd karriär i Senaten bakom sig. Han har en hög moralisk framtoning och då menar jag i sitt agerande som senator. Han är framförallt ingen hycklare och han är frihandelsvän. Däremot ligger han efter Obama i miljöfrågorna, sociala frågor och säkerhetspolitiken. Obama däremot är i sig ett väldigt oprövat kort. Han har karisma och han har framtidstro. Det gör att jag fortfarande kan gå med min Obamakeps hemma på ön.
Jag rekommenderar Hans Bergströms bok om Mc Cain .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar