fredag 7 november 2008

Nu väntar regerandet för Obama

Nu väntar regerandet för Obama. Det är ingen tvekan om att många nu hoppas på de stora förändringar som han har ställt i utsikt. Samtidigt så tonade han ned förväntningarna redan i sitt tal på valnatten. Kan man redan nu brja lämna Irak? Hur stor kommer insatsen bli Afghanistan? Kommer högre krav att nu ställas på oss européer i Afghanistan? Kan han klara av att sänka skatterna som han har ställt i utsikt?
Ja frågorna hopas. Däremot är en sak klar Obama ger oss hoppet om samarbete och förändring i ett svårt läge. Låt oss ta vara på den viktiga känslan. Människor med hoppet om en bättre värld kan göra storverk jämfört med mäniskor fyllda med hopplöshet och bitterhet.

Rörd
På valnatten hölls nog två av de starkaste tal, som jag har hört. Först Mc Cains tal till sina valarbetare . Det var starkt och ett tal av en stor person. Som jag tidigare har skrivit tycker jag att han är en hedersman ,vilket han visade prov på i sitt tal. Det är svårt att kunna vara en stor förlorare, men han lyckades och gick till historien som den bäste förloraren. Han tog på sig ett större ansvar än hade behövt, men där klev "commander" Mc Cain in och skyllde inte på andra utan tog som god ledare på sig ansvaret.
Obama höll ett tal som gick rakt in i hjärtat och gjorde att vi alla kände oss som en del i något större.
Visst kan man bli rörd för mindre?

1 kommentar:

  1. Jag låg hemma i soffan och hulkade till båda talen. Fast mest hulkade jag nog i kapp med pastor Jesse Jackson när han syntes i bild. Det var helt enkelt en fullständigt magisk natt, även i Aspudden. :-)

    SvaraRadera