fredag 23 januari 2009

Försvaret

Senaste dagarna har känts märkliga i debatten. Jag har intresserat mig för säkerhetspolitik under många år. Det som har varit kännetecknande är vikten av samsyn. Försvarsberedningen har lagt sitt förslag. Jag beklagade då i Ekot att fp kom med ett eget yrkande i sista minuten om att gå med i NATO. I övrigt fanns en stark samsyn. Nu har Regeringen valt att förlänga tiden för en proposition för att få ett så bra underlag, som möjligt. Regeringen är enig- vad jag kunde förstå på Jan Björklund i Riksdagens utfrågning igår. Men jag förstår varför han fick frågorna. Självklart blev bilden förvirrad efter hans tal i Sälen.
Det är viktigt att alla sänder ett likartat budskap inte minst kring säkerhetspolitiken och gentemot omvärlden.

1 kommentar:

  1. Är inte särskild förvånad att detta utspel kom just från folkpartiet...

    SvaraRadera