lördag 28 februari 2009

Klimatet kan bara bli bättre

Fredrik Tenfält konstaterar i en krönika i GP att klimatet i fullmäktige i rikets andra stad kan ha blivit bättre efter jul. Det kan stämma. Som fullmäktigeledamot hoppas jag på detsamma. För det första vore det bra , vilket den förträfflige ordföranden Jörgen Linder försöker få stopp på, att koncentrera debatten till det som fullmäktige skall syssla med. Hittills ägnar vissa ledamöter mer tid åt att försöka diskutera nationella och internationella frågor alltifrån förhållanden i Gaza till A-kasseregler.
För det andra är det bra om man kan få stöd för goda förslag oavsett var de kommer ifrån. För egen del måste jag konstatera att jag med mitt enda mandat ändå känt visst stöd även från majoriteten för mina motioner ( till exempel skärpta regler för att skydda Slottsskogen, Botaniska och Änggårdsbergen och miljövänligare grillplatser) eller stöd när jag till exempel interpellerat om ungdomsvåldet. Däremot kan jag se att det i många fall varit en regel att man med omskrivningar har försökt tassa runt goda förslag från Alliansen .
Jag tror att politiken tjänar på att man kan erkänna och bejaka goda förslag utan att snegla på vem avsändaren är. Dessutom hoppas jag att fullmäktigedebatterna skall få mer av lyhördhet,ömsesidig respekt och saklighet. Jag skall försöka ge mitt bidrag efter bästa förmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar