torsdag 30 april 2009

Utvärdering av lärare

I GP har man skrivit om min motion som jag skall lägga till fullmäktige i Göteborg. Den handlar om att elever skall kunna utvärdera sina lärare. Felaktigt kallas det för betyg, men det är en enkät. Inget konstigt med det. När jag lämnar in bilen på reparation så får jag en enkät om jag är nöjd med resultatet och bemötandet. När man föreslår samma sak när det gällerkanske den viktigaste uppgiften man kan få -att ge våra unga en god start i skolan- då väcks känslorna. En del tycker det är jättebra och andra pratar om mobbning av lärare och ondgör sig över barn och ungdomars förmåga att kunna ha en åsikt. En del vädrar verkligen sin syn på ungdomar så man blir mörkrädd. I ett fall hoppas jag inte det var en lärare som skrev även om man kunde befara det- där handlade det om att personen var beredd att bryta sin sekretess för att "hämnas" på att man skulle bli utvärderad. Oproffsigt i så fall.
Nog skall unga på 13 år kunna tränas i att ge saklig kritik. Nog är det väl intressant att få veta vad målgruppen- eleverna tycker om den undervisning som de får. Jag är utvecklingsoptimist och tror att saker kan bli bättre , jag tror också på individers vilja och förmåga att vilja bli bättre och på att ungdomar kan ta ansvar om man ger dem chansen. Utvärderingen skall ligga till grund för att kvalitetsutveckla .Givetvis kan seriösa resultat också vara ett av flera stöd i en rektors utvecklingssamtal med sina lärare. Sedan ligger det i professionalismen att kunna hantera resultatet.
Att undervisa och utveckla våra barn och ungdomar är ett av de största förtroenden man kan få .

2 kommentarer:

  1. Det är ett mycket bra förslag. Det visar ju tilltro till elevernas förmåga. Och tilltro till lärarnas förmåga att se sin roll och förändra undervisningen utifrån didaktikens grunder: Vem undervisar jag? Varför gör vi detta? Hur? Bra idé med motionen.

    SvaraRadera
  2. Härligt att du tycker så. Vi måste ständigt påminna om att skolan finns bara till av ett skäl - ELEVERNA.

    SvaraRadera