måndag 1 februari 2010

Valorganisation, Maud och debatt

Idag har jag presenterat vår valorganisation för vår personal i Näringsdepartementet. I den nya valorganisationen ingår också vår nytillträdde kampanjchef- Mickael Arthursson. Det känns bra att vi nu ligger långt framme med strategi, valbudget , valorganisation och kommunikationsstrategi. Instrumentet finns och nu känns det som det är bara att köra. Och det kommer att krävas.
Träffade Maud idag. Hon lyckades i gårdagens debatt föra in en personlig ton i sjukförsäkringsdebatten. Det behövs fler som gör detta.

7 kommentarer:

  1. Ser helt ok ut. Och jag tror ni har gjort en vettig analys inför valet, dock 2 år för sent, som jag skrev:

    Centerpartiet fokuserar på miljö och integritetsfrågor i valet!?!

    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Tack Markus, man kan väl säga att dessa frågor har legat med hela tiden med fokus på miljö och jobb. Däremot tror jag mig kunna säga att mycket av det vi nu gjort ligger jämförelsevis tidigt.sedan handlar det om att få så många budbärare som möjligt. Budskapet kan inte bara bäras av partiledare och några i ledningen.Det jag har valt att göra är att tidigarelägga vår valorg tre månader och tillsätta en kampanjchef och se till att vi har de instrument vi behöver för en bra valkampanj.

    SvaraRadera
  3. Ok, tanken låter ju bra Anders, men vad är det för budskap vi "budbärare" ska föra ut då?

    Förslag 1:
    "I förra valet lovade vi i Centerpartiet att bevara den personliga integriteten, i bland annat vårt öppenhetsmanifest, men det bidde bara en tumme."

    Förslag 2:
    "Gör ni inte som vi i partistyrelsen vill så plockar vi fram partipiskan och tvingar er att rösta som vi vill!"

    Jag tar gärna emot förslag på bättre budskap att föra ut till mina centervänner och potentiella väljare, men det är dessa två budskap som partiledningen sänt ut under större delen av mandatperioden. Och det är inget jag tycker är kul att föra vidare...

    Du har väl läst Erik Hultin också?
    http://erikhultin.se/01/kan-grasrotter-toppstyras.php

    Tyvärr sysns vi inte i Götebrog Anders!

    SvaraRadera
  4. Hej igen, jo vi kunde gärna synas ännu mer. För egen del är jag intervjuad senast idag i GP. Sedan har vi varit väldigt flitiga i fulllmäktige,vilket vi på olika sätt försökt föra ut. Ibland lyckas vi som med integritetsansvariga i kommunens förvaltningar, skyddet av Slottsskogen mm- men det är inte lätt att slå igenom i media i Gbg. Men efter valet 2006 har det varit betydligt mer c, men vi hade givetvis önskat oss mer. Vi är trots allt bara en i fullmäktige och Göteborg har bara en tidning. Till helgen är det Kommundagar i Göteborg.
    När det gäller partipiska, så vill jag nog hävda att vårt parti är ett parti med stor öppenhet och tolerans mot kritiska synpunkter. Jag är inte säker på att alla partier är lika öppna. Med all respekt för att du inte gillar Regeringens slutsats om FRA, så vill jag ändå påstå att vi försökte hantera frågan i en öppen process under hela sommaren 2008.Vi fick till och med beröm för denna öppenhet.

    SvaraRadera
  5. Jag tror du missuppfattade min avslutande mening - jag hade gärna sett dig i Göteborg nu till helgen, men jag komer inte att vara på plats. Hur det ser ut i media där nere vet jag inte mycket om... :-)

    Och nej, jag säger inte heller att Centerpartiets partipiska är värre än exempelvis Moderaternas behandling av Karl Sigfrid eller Folkpartiets behandling av Camilla, men det blir extremt tydligt när bland annat Annie och Fredrick kämpar för att hålla den partilinje vi gick till val på, i både Öppenhetsmanifestet och vårt partiprogram, men TROTS det (parti)piskas att rösta mot detta!?

    Agerar ett parti på det sättet har man väldigt lite trovärdighet att falla tillbaka på om man vill lyfta fram integritetsfrågorna i nästa riksdagsval, som planen verkar vara.

    För varför ska en väljare anta att partiledningen kommer kämpa hårdare för integritetsfrågan den kommande mandatperioden, än den har gjort hittils?

    Det är sådant jag vill ha argument för, så jag kan föra det vidare som budskap, men det har jag inte fått hittils, trots att jag letat. Och jag tror inte en bra kampanjorganisation kan ändra på detta. Men jag ser gärna ta ni försöker, jag vill rösta på det parti jag är medlem i, tro inget annat!

    SvaraRadera
  6. Jag respekterar din kritiska hållning, men vill så gärna att vi trots FRA frågan skall kunna finna andra viktiga öppenhetsfrågor som är viktiga att driva.Här har du och andra en viktig uppgift

    SvaraRadera
  7. Ok Anders, du vill att vi ska "finna andra viktiga öppenhetsfrågor som är viktiga att driva", och visst, det finns det.

    Den viktiga frågan är bara om ni kan lova att jag inte blir utskrattad av mina vänner när jag skriver om sådant på min blogg, för att partiledningen agerar tvärt emot vad jag (och PS själva själva) säger?

    Där någonstans har vi pudelns kärna. Speciellt när ni nu försöker "mobilisera gräsrötterna". "Talk is Cheap", du vet...

    SvaraRadera