söndag 7 mars 2010

Mer om utvärdering i skolan

Apropå dagens ledare i GT om utvärdering av lärare, så vill jag dels hänvisa till den blogg jag skrev i förrgår dels fylla på lite.

För det första är utvärderingar inget dramatiskt inte ens om man får besvara en enkät där man kan ge omdömen alltifrån positivt till negativt. Sedan tycker GT att man inte skall komma in på detaljer. Nej, det kan vara sant och motionen är inte särskilt detaljerad. Jag tycker att enkäter är en metod. Däremot är det kul att konstatera att GT:s ledarsida till skillnad från de flesta av sina kollegor inte kräver svar i minsta detalj. Oftast blir politiker beskyllda för att inte ha tänkt igenom alla detaljer när de lägger förslag. Men jag uppskattar denna generösa och kloka hållning.

Sedan går GT in på lärarnas situation. Ja det är sant att lärarna behöver fler möjligheter till kompetensutveckling och som jag hävdar individuell löneutveckling. Utvärderingar syftar till att vara ett stöd i kvalitetsutvecklingen av den enskilde lärarens arbete och skolan i sin helhet. Jag anser att skolledarnas möjligheter att fungera som pedagogiska ledare också skall stärkas. I det ingår också att ha tid att besöka klasserna och ge stöd till kollegor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar