söndag 7 mars 2010

En hederlig valrörelse- en utmaning och en uppmaning

I Svd idag talas om smutskastningskampanjer och att denna valrörelsen kan bli värre. Peter Esaiasson på Göteborgs Universitet åberopas bland annat. Ankersjö bloggar också på detta tema. Detsamma gäller Peter Andersson .
Frederic Federley
är ytterligare en bloggare i detta ämne.
Jag håller med. Jag har under större delen av mitt liv haft annat än politik som huvudsyssla och haft politik som en meningsfull fritidssyssla. Mellan 2000- 2006 stod jag helt utanför det politiska livetJag har med andra ord flera dimensioner på partipolitiken. Det som skrivs i SvD stämmer. Påhoppen upplevs vanligare , fegare och fulare . Tror mig inte ha upplevt något liknande sedan valrörelsen 1976. 1976 var valrörelsen då socialdemokraterna var hotade att få släppa makten efter 40 års regerande. Ändå är vi bara i början av valrörelsen. Många av oss i partierna har varit i USA och studerat kampanjande, men det vore olyckligt om dirty-campaigning var det enda vi lärde oss.

Vem tjänar då på detta? Ja, möjligtvis snäva partiintressen. Demokratin och vårt politiska system är förlorarna. Kanske till och med de största förlorarna är de som skall titta sig själva i spegeln efter valet och fundera på om det man gjort var rätt och meningsfullt.

Som partisekreterare bortser jag inte från att debatten kommer att bli tuff. Vi kommer på olika sätt att bidraga till detta.Dessvärre kommer nog felsteg att tas, men låt oss göra vårt yttersta från partiledningarna att ange en juste ton . Låt oss försöka få debatten att vara saklig och hederlig och fri från lögner och smutskastning.

Kära kollegor - se detta som en utmaning.

1 kommentar: