fredag 8 oktober 2010

Kul och händelserikt

Den här veckan har för mig varit händelserik.Det började med att jag berättade om det beslut, som jag tog i augusti. Om jag blev riksdagsman, så skulle sluta som partisekreterare. Motiven kan höras på länken till intervjun i Ekot.
Sedan var det Riksdagens öppnande.

Igår blev det klart att jag får sitta i det utskott, som jag hade som mitt förstaval nämligen Kultur. Det är ett utskott som hanterar mediapolitik, konst, teater, musik,film,folkbildning,idrott mm. Som uppväxen i ett humanistiskt och kulturintresserat hem känns detta väldigt kul. Jag ser stora möjligheter utifrån mitt mandat i Göteborg att göra kopplingar till storstadsutveckling, kulturföretagande, hälsa och regional tillväxt.

Jag fick direkt frågan varför jag valt ett område som detta.För en del är detta märkligt nog inte ett utskott som anses ha prestige. Men ärligt talat- jag sitter inte i Riksdagen för att ha statusfyllda positioner.Jag sitter där för att arbeta med det jag känner för och känner att jag just nu kan göra bäst nytta. När jag jobbade i konsultbranschen var det de roliga uppdragen man ville ha och inte positioner. Jag har bestämt mig för att jobba för det som jag gillar och brinner för.Har man varit partisekreterare i fyra år så har man fått sitt ego och sin prestige tillräckligt tillgodosedd.

Jag ser stora möjligheter att föra ut centerpartiets kulturpolitik genom alla de kanaler som finns för detta i bland annat kulturbilagor och kulturnyheter. Centerpartiet har både en bred och spetsig kulturpolitik. Arvet efter min förträfflige kollega Anders Åkesson ska vårdas och vidareutvecklas.

Förutom detta uppdrag ska jag vara ersättare i Konstitutionsutskottet och fortsätta som Riksbanksfullmäktig.

4 kommentarer:

  1. Absolut super. Här är kärnan av framtiden, här ligger det unika med Centerpartiet i Alliansen, en trovärdighet i fråga om att föra fram personligheten i samhällsbygget på alla områden. Ett personligt parti. Jag tror Centerpartiet har en unik ställning hos väljarna för denna uppgift. Det är verkligen varför JAG vände mig till Centerpartiet och blev medlem. Kulturen kommer att bli samhällets kärnfråga i en fredlig värld, som vant sig vid mediasamhällets möjligheter. Du vet att jag värderar stadsbyggnadsfrågan före allt annat. Staden är den lösning som kan lyfta de krav miljön och befolkningsutvecklingen ställer på oss och det arbete ni hade påbörjat i denna fråga i Centerpartiet här i Göteborg var det incitament som gav mig den sista stenen på trappan till ett eget medlemskap. Jag är rätt i min placering, det bekräftar ditt blogginlägg.

    SvaraRadera
  2. Anders, ett grattis från en annan Anders.Det käns tryggt att kulturen överlämnats från en Anders till en annan Anders

    Vi hörs och syns

    SvaraRadera