tisdag 30 september 2008

Rättvisa del 2

Jag får efter att ha satt igång en rättvisedebatt en del frågor som:
det är orättvist att ta bort fastighetsskatten, det är orättvist att ta bort förmögenhetsskatten, det är orättvist att sänka skatten för de som jobbar- varför får jag som pensionär inte jobbskatteavdrag osv.?
Ja,precis här tror jag att vi har en del av förklaringen till att man kan se saken så olika.
Ta mig som exempel:Jag har inte fått någon avskaffad förmögenhetsskatt, ej heller sänktbolagsskatt. Men jag har ingen förmögenhet och jag har inget bolag. Med andra ord har jag inte fått del av dessa förändringar. Men är det orättvist bara för att jag inte får det? Om jag vore pensionär är det då orättvist att någon annan får -till exempel undersköterskan eller sjuksköterskan- sänkt skatt men inte jag.Pensionären har inte fått någon skattehöjning på grund av detta, men inte heller fått något jobbavdrag.Många pensionärer är väl värda en bättre ekonomi,särskilt de som inte har lyckats få ihop någon ATP. Dessutom är det bästa som kan hända att människor som kan jobba också jobbar. Då får vi också bättre pensioner. Allt hänger ihop. Dessutom får en pensionär ,som också jobbar, jobbskatteavdrag . Är allt orättvist bara för att jag inte får samma sak? Om man höjer reseavdragen för arbetsresor, så borde det vara orättvist att den som reser av andra skäl inte får göra avdrag för sina resor eller..........?
För det är väl inte så att när man ropar "det är orättvist!!" står det för något annat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar