måndag 23 mars 2009

Gotland

Jag var på distriktsstämma på Gotland i lördags, vilket har skrivits om i Gotlands Tidningar. Gotlandsdistriktet är ett fint distrikt med många trogna och aktiva medlemmar. Partiet leder kommunen, men saknar en riksdagsplats. Lars Thomsson som gör ett fint arbete i partistyrelsen kandiderade förra gången, men slogs ut av en socialdemokrat och en moderat. Jag fick en stark känsla när jag var på Gotland i helgen att man hade behövt en centerpartist i Riksdagen.
Nu blev det en hel del diskussion om dieselskatten. Jag förstår att jordbrukets villkor rent allmänt är viktiga frågor inte minst på Gotland. Däremot hävdar jag att en höjning av dieselskatten också är en trovärdighetsfråga. Skall de gröna näringarna producera och marknadsföra bioenergi , så måste man väl visa att man tror på den energikällan. Då säger någon men alternativen finns inte. Nej, och jag tror inte de kommer fram förrän man får anledning att ta fram dem. Det är också en anledning till att höjningen inte kommer förrän först 2011 för att vara färdig 2015. Centerpartiet hävdar i och utanför Regeringen att jordbruket liksom annan småföretagsamhet skall stimuleras med ytterligare sänkta egenavgifter. Det är bättre att satsa på landsbygdens utveckling på det sättet än på att göra det i strid med våra miljömål. Centerpartiet vill fortsätta se livsmedelssektorn som en framtidsbransch. Jag hoppas att vi inte skall vara ensamma om detta. Samtidigt driver vi på i klimatarbetet med hög trovärdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar