söndag 15 mars 2009

SIFO

Jag brukar inte skriva om opinionssiffror-i Skånska Dagbladet, SvD,GP- på bloggen. Oftast hopplöst då de dels är så frekventa dels för att det hoppar upp och ned och det är bara ett resultat som räknas- VALET. Bäst idag var ändå att avståndet mellan Alliansen och Vänsterkartellen minskar och att Centerpartiet gör en uppgång om än bara på 0,4%. Farligt att dra för långtgående slutsatser. Däremot tror jag att vi nu ser:
  • Förtroendet i den värsta av globala ekonomiska kriser stärks för den sittande regeringen.Varning för att tro att detta bara håller i sig per automatik. Förtroende skall ständigt vinnas.
  • Min gamla teori om att först måste förtroendet för statsministerns parti stärkas för att övriga skall kunna lyfta tror jag fortfarande på. Ju närmare valet desto mer jämnar det ut sig inom Regeringen
  • Centerpartiet har att med sina ministerposter både hantera den strukturkris svensk industri befinner sig i och klimatkrisen. Rätt hanterat ger det utdelning, men det är inga lättköpta poäng. Dessutom kan ett MVG i dessa grenar hur konstigt det än låter ändå landa hos det största partiet. Men dagens positiva siffra för C kan vara ett tecken på att väljarna tycker att centerministrarna gör ett gott jobb. Än en gång dra inte för långtgående slutsatser.
  • Det är långt till valet. Be cool! Tro på strategin som partiet har och handla efter den . Visst planer är planer och är bra att ha för att kunna improvisera efter.

Jag känner ett ödmjukt lugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar