torsdag 26 mars 2009

Trängsel/framkomlighetsavgifter i Göteborg

Ikväll debatterar vi i Göteborgsfullmäktige om sk. trängselavgifter eller vad man vill kalla det. Kristdemokraten Martin Hellström har med en motion öppnat för en utredning om detta. S-v-mp är med på det men inte förutsättningslöst. I mitt inlägg angrep jag deras låsning för en sådan utredning. Man låser redan vart eventuella inkomster skall hamna och man säger nej till att ta upp frågan med grannkommunerna på det sätt som Martin ville.. Det är till cykelvägar och kollektivtrafik pengarna skall gå, tycker vänsterkartellen. Jag menar att det kan vara ett mål. Men om vi tror på att vi i framtiden helt skall ha fossilfria fordon, så vore detväl konstigt om vi fordonsindustrins hjärta inte tror på dessa fordon och att dessa fordon behöver gator och vägar att köra på.Med andra kan det finnas flera goda ändamål. Dessutom tryckte jag på att man i en utredning måste ta hänsyn till vad klimatskattehöjningarna, ändrade drivmedelsförmåner mm får för effekter på trafimängden. Vi vet då inte behovet av trängselavgifter. Finns det kvar?
Dessutom måste fördelningseffekterna belysas- vad får det för konsekvenser för de som är beroende av bilen för att få livspusslet gå ihop?
Jag är öppen för trängsel- eller framkomlighetsavgifter i Göteborg, men låt utredningen göras först.Det vore hederligast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar